تفاوت بین دموراژ و دیتنشن چیست؟ دموراژ (Demurrage) و دیتنشن (Detention) دو مفهوم اساسی در حوزه حمل و نقل و لجستیک به شمار میروند. دموراژ به هزینههای ناشی از تأخیر در بارگیری و تخلیه کالا مربوط میشود، در حالی که دیتنشن به هزینههای نگهداری کالا در بندر یا انبار اشاره دارد. بررسی این دو نوع هزینه میتواند به درک بهتر مدیریت زنجیره تأمین و بهینهسازی فرآیندهای لجستیکی یاری رساند.
دموراژ و دیتنشن از جمله چالشهای کلیدی در صنعت حمل و نقل به شمار میروند که میتوانند تأثیرات قابل توجهی بر هزینهها و زمان تحویل کالا داشته باشند.
دموراژ، به عنوان هزینهای که به دلیل تأخیر در بارگیری یا تخلیه کالا به وجود میآید، میتواند ناشی از عواملی نظیر عدم هماهنگی میان باربری و مشتری، وضعیت آب و هوایی نامناسب یا حتی مشکلات فنی در تجهیزات بارگیری باشد. در چنین شرایطی، شرکتهای حمل و نقل ناچار به پرداخت هزینههایی میشوند که میتواند سودآوری آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
از سوی دیگر، دیتنشن به هزینههای ناشی از نگهداری کالا در انبار یا بندر اشاره دارد. این هزینهها میتوانند به دلیل عدم وجود فضای کافی برای ذخیرهسازی یا تأخیر در پردازش اسناد گمرکی به وجود آیند.
در واقع، هر چه مدت زمان نگهداری کالا بیشتر شود، هزینههای دیتنشن نیز افزایش مییابد و این میتواند به بروز مشکلات مالی برای شرکتها منجر شود.
شرکت حمل و نقل دریایی آرنا پترولیا با تخصصی بینظیر در زمینه حمل و نقل دریایی، به عنوان یکی از پیشروان این صنعت شناخته میشود. این شرکت با بهرهگیری از ناوگان مدرن و تجهیزات پیشرفته، خدماتی مطمئن و سریع را به مشتریان خود ارائه میدهد.
آرنا پترولیا به عنوان یک شریک قابل اعتماد در جابجایی کالاها، همواره در تلاش است تا رضایت مشتریان را در اولویت قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و برقراری ارتباط، شما میتوانید با شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۹۹۳۱۹ با ما در تماس باشید.
دموراژ کانتینر چیست ؟
واژه دموراژ به مفهوم حق توقف، کرایه ناشی از تأخیر و خسارت ناشی از بیکاری اطلاق میشود. به زبان ساده، این اصطلاح در حوزه حملونقل دریایی و صنعت کشتیرانی به جریمهای اشاره دارد که در صورت تأخیر در بازگشت کانتینر یا کشتی به موقع، اعمال میشود.
بسیاری از شرکتهای تجاری و بازرگانان برای واردات و صادرات کالاهای خود از طریق دریا، کشتی یا کانتینر را برای مدت معینی اجاره میکنند. اگر در حملونقل کانتینری، صاحب محموله نتواند کانتینر را در زمان مقرر به شرکت حمل تحویل دهد و به عبارتی مدت “فری تایم” به پایان برسد، ملزم به پرداخت جریمهای به نام دموراژ خواهد بود.
در واقع، دموراژ کانتینر به هزینهای اشاره دارد که در صورت عدم تخلیه کانتینر پس از گذشت زمان تعیین شده در قرارداد حملونقل، باید توسط صاحب کالا پرداخت گردد.
هدف از وضع این هزینههای اضافی و جریمه دموراژ، ترغیب مالکان محموله و بازرگانان به تخلیه سریعتر کانتینرها و جلوگیری از ازدحام و ترافیک بیش از حد در بنادر و ترمینالها است.
دموراژ به هزینهای گفته میشود که صاحب کالا باید در صورت عدم تخلیه کانتینر در بندر یا مقصد نهایی پس از انقضای زمان معین در قرارداد، پرداخت کند. این هزینه به دلیل تأخیر در بازگرداندن کانتینر به شرکت حملونقل دریایی یا محل نگهداری آن اعمال میشود.
هدف از تعیین دموراژ، تشویق به تخلیه سریع کانتینرها و جلوگیری از ازدحام و ترافیک بیش از حد در بنادر و پایانهها است. مدت زمان مجاز برای تخلیه کانتینر که به آن “Free Time” گفته میشود، معمولاً در قرارداد حملونقل مشخص میگردد و پس از آن، هر روز تأخیر به افزایش هزینهها منجر میشود.
دیتنشن به چه معناست؟
دیتنشن (Detention) به هزینهای اطلاق میشود که برای نگهداری محموله در انبار یا پایانه بندر بعد از پایان زمان توافقشده برای بارگیری یا تخلیه بار، وضع میگردد.
به زبان سادهتر، دیتنشن هزینهای است که به دلیل تأخیر در بازگرداندن تجهیزات حمل مانند کانتینرها به شرکت حملونقل، بر عهده مشتری قرار میگیرد و او موظف به پرداخت آن است. این هزینه زمانی لحاظ میشود که گیرنده محموله، کانتینر را بیش از مدت زمان مجاز و توافقشده پس از دریافت از ترمینال نزد خود نگه دارد. معمولاً این هزینه برای جبران هزینههای اضافی ناشی از نگهداری و مدیریت بار در انبارها یا پایانهها تعیین میشود.
هزینه دیتنشن توسط شرکت کشتیرانی از صاحب کالا دریافت میشود، زمانی که کانتینر در مکانی خارج از بندر (نظیر انبار، کارخانه یا هر محل دیگری) بیش از مدت زمان آزاد تعیینشده نگهداری شود.
این هزینه به دلیل اهمیت کانتینرها به عنوان داراییهای کلیدی برای شرکتهای حملونقل وضع میشود و تأخیر در بازگرداندن آنها میتواند بر کارایی کلی فرآیند حمل و نقل تأثیر منفی بگذارد.

تفاوت دموراژ و دیتنشن چیست ؟
اما به طور کلی تفاوت دموراژ و دیتنشن میتوان گفت که، دموراژ و دیتنشن دو واژه مرتبط با هزینههای ناشی از تأخیر در بازگرداندن یا تخلیه کانتینرها در حملونقل دریایی هستند. در بررسی تفاوت این دو، باید اشاره کرد که دموراژ به معنای تأخیر در تخلیه کانتینر در بندر است، در حالی که دیتنشن به تأخیر در بازپسگیری کانتینر از سوی شرکت حملونقل پس از خروج از بندر مربوط میشود. تفاوتهای دموراژ و دیتنشن به شرح زیر است:
کاربرد
هزینههای دموراژ برای محمولههایی اعمال میشود که بیشتر از زمان مجاز تعیینشده توسط شرکت کشتیرانی در بندر باقی میمانند. از سوی دیگر، هزینههای دیتنشن برای کانتینرهایی در نظر گرفته میشود که بیشتر از زمان مجاز برای تحویل و بازگشت به شرکت حملونقل، نزد گیرنده بار نگهداری میشوند.
عامل شروع
هزینههای دموراژ از زمان عدم انتقال محموله از ترمینال در زمان تعیینشده شروع میشود. در مقابل، هزینههای دیتنشن پس از تحویل کانتینر از ترمینال بندر و عدم بازگشت آن در بازه زمانی مجاز آغاز میگردد.
مسئولیت
اما تفاوت دموراژ و دیتنشن معمولاً، بسته به شرایط قرارداد کشتیرانی، هزینههای دموراژ به عهده گیرنده یا فرستنده بار خواهد بود. در حالی که معمولاً هزینههای دیتنشن بر عهده گیرنده بار است، زیرا کانتینر تحت تصرف این شخص قرار دارد.
محل
هزینههای دموراژ مربوط به زمانهایی است که محموله روی کشتی نیست و در بندر یا ترمینال قرار دارد. اما هزینههای دیتنشن به زمانی تعلق میگیرد که کانتینر خارج از بندر است. به عبارت دیگر، معمولاً کانتینر در حین حمل به مقصد گیرنده بار در حال تخلیه یا در مسیر بازگشت به بندر است.
اهمیت هزینههای دموراژ و دیتنشن
در زمینه حمل و نقل کانتینری، هزینههای دموراژ و دیتنشن میتوانند تأثیرات عمیقی بر هزینههای نهایی محصولات و فرآیندهای زنجیره تأمین داشته باشند.
تفاوت میان دموراژ و دیتنشن در زمان و نحوه اعمال این هزینهها موجب میشود که مدیریت هزینههای حمل و نقل تحت تأثیر قرار گیرد. در صورتی که این هزینهها به شکل مناسبی کنترل نشوند، ممکن است منجر به افزایش قیمت کالاها، کاهش کارایی و بروز مشکلات متعدد برای واردکنندگان و صادرکنندگان گردد.
تأثیر هزینههای دموراژ و دیتنشن بر قیمت نهایی کالا
هزینههای دموراژ و دیتنشن میتوانند بهطور قابلتوجهی بر قیمت نهایی کالا تأثیر بگذارند. این هزینههای اضافی میتوانند منجر به افزایش هزینه تمامشده محصول شوند و به تبع آن، رقابتپذیری محصولات در بازار را کاهش دهند. شناسایی تفاوتهای دموراژ و دیتنشن و بهکارگیری راهکارهای مناسب میتواند به شرکتها در کاهش هزینههای حمل و نقل و بهبود کارایی زنجیره تأمین کمک کند.
افزایش هزینههای غیرمستقیم:
اگر هزینههای دموراژ و دیتنشن بهدرستی مدیریت نشوند، ممکن است هزینههای غیرضروری برای مالکان کالا ایجاد کنند.
افزایش قیمت فروش کالا:
هر هزینه اضافی ناشی از دموراژ و دیتنشن در نهایت به قیمت نهایی کالا افزوده میشود که میتواند بر قدرت رقابتی تأثیر منفی بگذارد.
تأخیر در حمل و نقل و افزایش هزینههای زنجیره تأمین:
اگر کانتینرها بیش از حد مجاز در بندر یا انبار نگهداری شوند، برنامهریزی حمل و نقل دچار اختلال شده و هزینههای انبارداری افزایش خواهد یافت.

عوامل مؤثر بر هزینههای دموراژ و دیتنشن کدامند؟
هزینههای دموراژ و دیتنشن تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارند. پس از پایان مهلت فریتایم، محاسبه هزینه دموراژ آغاز میشود. توجه داشته باشید که این هزینه به صورت روزانه محاسبه میشود و تعرفه آن در شرکتهای کشتیرانی مختلف متفاوت است.
بهعنوان مثال، هزینه دموراژ ناشی از اجاره کشتی میتواند بر اساس زمان و سفر متفاوت باشد، همچنین اجاره کانتینرهای یخچالی بزرگ ممکن است هزینههای دموراژ بیشتری را به همراه داشته باشد. از جمله مهمترین عواملی که بر محاسبه هزینه دموراژ تأثیر میگذارند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– ابعاد کانتینر
– نوع محموله و کالا
– مقدار و حجم محموله
فریتایم در دموراژ چه معنا دارد؟
هنگام اجاره کانتینرها از شرکتهای حملونقل برای بارگیری محمولهها، ضروری است که در قرارداد، مدت زمان مشخصی برای اجاره و بازپسگیری کانتینر تعیین شود.
پس از این مرحله، شما باید کانتینر را در پایان بازه زمانی مشخص شده به شرکت برگردانید که به این مدت “فریتایم” یا “زمان آزاد” گفته میشود.
فریتایم به مدتی اطلاق میشود که خط کشتیرانی برای بارگیری یا تخلیه محموله بدون دریافت هزینه اضافی به مشتری اختصاص میدهد و این زمان بسته به توافقات موجود در قرارداد متفاوت است.
با افزایش مدت زمان فریتایم در قرارداد، احتمال هزینههای دموراژ شما کاهش مییابد. در صورتی که نتوانید کانتینر را در زمان مقرر بازگردانید، باید هزینه جریمه پرداخت کنید. فریتایم به دو نوع مبدأ و مقصد تقسیم میشود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
فریتایم مبدأ
فریتایم مبدأ به مدت زمانی اطلاق میشود که بین دریافت کانتینر خالی و بازگرداندن آن به شرکت حمل و نقل وجود دارد. این زمان بهطور مشخص در قرارداد ذکر شده و نشان میدهد که از لحظهای که کانتینر را تحویل میگیرید تا زمانی که باید آن را به شرکت برگردانید، چند روز فرصت دارید.
فریتایم مقصد
فریتایم مقصد به مدت زمانی اشاره دارد که پس از تحویل کانتینر پر از کالا به گیرنده، او باید بار را تخلیه کرده و کانتینر را به شرکت بازگرداند. این مدت زمان نیز در قرارداد مشخص شده و گیرنده موظف است تا محموله را به سرعت تخلیه و کانتینرهای خالی را به شرکت تحویل دهد.

روشهای پیشگیری از هزینههای دموراژ و دیتنشن
با رعایت چند نکته ساده، میتوانید از ایجاد هزینههای اضافی ناشی از دموراژ و دیتنشن در حملونقل جلوگیری کنید. این نکات شامل موارد زیر است:
۱. مطالعه دقیق روی قوانین و مقررات مربوط به واردات و صادرات.
۲. کسب اطلاعات لازم درباره الزامات گمرکی برای واردات محمولهها.
۳. تعیین مدت زمان بیشتری برای فریتایم نسبت به زمان برآورد شده در قرارداد.
۴. بازرسی کالاهای خریداری شده پیش از بارگیری.
۵. بررسی و آمادهسازی مدارک حملونقل بهصورت دقیق تا از بروز مشکلات و تأخیر در زمان تحویل جلوگیری شود.
۶. مشاوره با یک شرکت حمل و نقل معتبر و با تجربه در فرآیند ارسال و دریافت بار.
۷. آشنایی کامل با مدت زمان لازم برای ترخیص محموله.
۸. دسترسی به اطلاعات حملونقل خود و استفاده از پلتفرمهای مناسب برای تسهیل روند کار.
حمل و نقل دریایی شرکت آرنا پترولیا
در زمینه حمل و نقل کانتینری، مدیریت کارآمد هزینههای دموراژ و دیتنشن برای کاهش هزینههای زنجیره تأمین و افزایش کارایی لجستیک از اهمیت ویژهای برخوردار است.
دموراژ به هزینهای اطلاق میشود که به دلیل نگهداری بیش از حد مجاز کانتینر در بندر، به مشتری تعلق میگیرد، در حالی که دیتنشن به هزینهای اشاره دارد که در صورت تأخیر در بازگرداندن کانتینر پس از خروج از بندر، از گیرنده کالا اخذ میشود. تمایز بین دموراژ و دیتنشن از نظر زمان و نحوه اعمال این هزینهها، تأثیر مستقیمی بر برنامهریزی حمل و نقل دارد.
نداشتن آگاهی کافی از این تفاوتها و برنامهریزی نادرست میتواند به افزایش قیمت کالا، تأخیر در تحویل و کاهش کارایی زنجیره تأمین منجر شود.
برای جلوگیری از این هزینههای غیرضروری، شرکتها باید با دقت برنامهریزی کرده، فرآیندهای تخلیه و بارگیری را بهینهسازی کرده و با شرکتهای کشتیرانی برای افزایش زمان رایگان (Free Time) مذاکره کنند. همچنین، بهرهگیری از فناوریهای ردیابی و سیستمهای مدیریت زنجیره تأمین میتواند به کنترل بهتر زمان ورود و خروج محمولهها کمک کند.
در نهایت، درک صحیح تمایز بین دموراژ و دیتنشن و اجرای استراتژیهای مؤثر، نه تنها هزینههای حمل و نقل را کاهش میدهد، بلکه موجب افزایش بهرهوری زنجیره تأمین و رقابتپذیری شرکتها در بازارهای بینالمللی خواهد شد.
شرکت حمل و نقل دریایی آرنا پترولیا با کمال میل خدمات مشاورهای و راهکارهای جامع در زمینه حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی را ارائه میدهد. ما آمادهایم تا بر اساس نیازهای خاص شما، راهکارهای مناسبی در حوزه حمل و نقل دریایی پیشنهاد کنیم.
لازم به ذکر است که ارائه این خدمات ممکن است تحت تأثیر عواملی نظیر وضعیتهای عملیاتی، شرایط صنعتی و دیگر متغیرها، بسته به زمان درخواست سرویس، متفاوت باشد. به همین دلیل، به منظور اطمینان از دریافت خدمات مورد نظر و کسب اطلاعات بیشتر، خواهشمندیم با تیم ما با شماره ۰۲۱۹۱۰۹۹۳۱۹تماس بگیرید.